9.12.07

7 начина да работите по-успешно

Повечето от нас завиждат на късметлиите, които пристигат на работното си място бодри и веднага активно се захващат за работа. Тези ведри работници не спират да работят през целия ден и успяват да свършат една камара работа. Като следствие от това, те повишават реномето си в очите на ръководството. Други хора (доста от нас) пристигат в офиса на автопилот, през първата половина на деня основно се занимават с това, че пазят равновесие да не паднат от стола, а през втората половина се взират в монитора с цел да симулират поне някаква дейност. Най-явно този ефект се проявява в началото на есента, когато повечето офисни служители изпадат в апатия. Не вярваме, че Вашите шефове се радват, когато не можете да си вършите работата, защото сте изпаднали в апатия. Вие самите сигурно не сте възхитени от това си състояние. Как бихте могли да се справите? Съществуват няколко начина да повишите работоспособността си:

1. Подхващайте работата си бавно, но сигурно
Понякога е много трудно да се захванете с работата си веднага щом пристигнете в офиса. Когато се притеснявате, че на практика бихте могли да започнете да вършите някаква полезна дейност само след обедната почивка, планирайте деня си предварително. Представете си какво точно ще започнете да правите веднага след идването си на работа, какви задачи ще отметнете през деня и с какво ще приключите работния си ден. Планирайки деня си, разбивайте дейностите на етапи. По този начин няма да се притеснявате, че имате голям обем несвършена работа. От психологическа гледна точка понякога хората не успяват да се справят със задачите си не защото не могат да ги свършат, а защото се притесняват да започнат да вършат нещо "много голямо и отговорно". Разбивайки на парчета голям обем от работа, Вие ще можете да видите как напредвате и няма да се притеснявате. Някои хора предпочитат да започнат работния си ден с извършването на някакви рутинни служебни задачи. Когато вършите рутинна работа, мозъкът Ви по-лесно се концентрира и се подготвя да изпълнява по-сложни задачи. Не бива да прекалявате и да отделяте твърде много време за незначителни дейности, когато имате да изпълнявате някакви по-важни и сложни задачи.

2. Не се захващайте да вършите всичко наведнъж
Често хората, които усещат, че нямат достатъчно време да се справят с всичките си задачи, започват хаотично да прескачат от задача на задача. Естествен ефект от такава работа е, че нито една задача не е изпълнена както трябва. Затова, не се замисляйте колко задачки от дневното Ви разписание са останали несвършени, а се съсредоточете върху задачата, която изпълнявате в момента. Разбира се, планирайки задачите си, трябва да ги подредите по приоритет, като сложите най-спешните най-напред в списъка си със задачите за деня.

3. Наблюдавайте организма си
Хората се делят на ранобудници и такива, които най-добре работят през късните часове на деня. Със сигурност знаете към каква група се отнасяте (повечето от нас притежават характеристиките и на двете групи, но винаги една от характеристиките на биоритмите ни е водеща). Като знаете, че преди обяд не можете да се съсредоточите върху важните задачи, планирайте ги за втората половина на деня, а през "приспивните часове" вършете рутинна работа.

4. Научете се да се разсейвате
Не се заблуждавайте, че работата без почивка може да има добър резултат. Истината е, че колкото повече се изморявате, толкова повече грешки правите и толкова по-бавна и некачествена става Вашата работа. Като резултат, "разтягате" работното си време и работите по-дълго, отколкото бихте могли след една кратка почивка. Починете си малко, ако чувствате, че сте изморени. Излезте за една-две минути на чист въздух, направете си кафе или отделете няколко минути за приказки с колегите си. Дори след такава кратка пауза ще почувствате, че работоспособността Ви се възстановява.

5. Тренирайте вниманието си
Сигурно сте забелязали, че понякога дълго време четете някакъв тест, без изобщо да можете да схванете смисъла на прочетеното. Понякога, след като слушате шефа си десет минути, с изненада откривате, че всъщност нищо не сте чули и разбрали. Като резултат в края на работното време не сте свършили по-голямата част от задачите си. Бихте могли да концентрирате вниманието си като няколко пъти бавно и дълбоко вдишвате и издишвате. Това лесно упражнение покачва нивото на кислород в мозъка и засилва концентрацията. Можете да опитате да си пуснете някаква музика, която има тонизиращ ефект. Ако искате да поддържате паметта и концентрацията си на добро ниво, трябва да практикувате смятането на ум винаги, щом се налага да правите някакви сметки.

6. Грижете се за здравето си
Има вероятност ниската Ви концентрация и отпадналост да се дължат на някакъв здравословен проблем или на голямото Ви натоварвате. Просто трябва да починете. В случаи на преумора организмът реагира с това, че блокира желанието Ви за работа. Когато работите прекалено много и сте преуморени, вземете си почивка за една-две седмици или поне за един уикенд. Прекарайте я като се разхождате, релаксирате и се хранете здравословно. След като се възстановите, тонусът Ви ще се върне.

7. Глезете себе си
Всякаква работа ще Ви изглежда по-привлекателна, ако знаете, че след като я свършите ще бъдете възнаградени. "Наградата" може да бъде голяма или малка - според задачата. Например, започвайки работата си по някакъв сложен проект, можете да се ободрявате с мисълта, че със спечелените пари ще си купите нещо, което отдавна желаете. Когато свършите някаква дребна, но неприятна задача, можете да се възнаградите с чаша кафе или с дългоочакваната почивка.

karierist.com

Няма коментари: